BOLU İL TÜKETİCİ HAKEM HEYETİ 2023 YILI İSTATİSTİKLERİ

16 Ocak 2024

Tüketiciler ile satıcı veya sağlayıcılar arasında yaşanan uyuşmazlıkların çözümünde yargı dışı alternatif çözüm mercileri olarak oluşturulan tüketici hakem heyetleri 1995 yılından beri faaliyetlerine devam etmektedir.  Tüketici Hakem Heyetleri uyuşmazlıkların adil, hızlı, basit ve olabilecek en az masrafla çözümüne imkan sağlarken, aynı zamanda yargı mercilerinin üzerindeki iş yükünü de önemli ölçüde azaltmaktadır.
 


2023 Yılında  13,8  MİLYON LİRA TUTARINDA  2.470  BAŞVURU İÇİN KARAR VERİLDİ
 

Bolu İl Tüketici Hakem Heyetine 2023 yılında toplam 2 bin 301  adet  başvuru yapılırken, 2022 yılından devir eden başvurular ile birlikte bunlardan 2 bin 470’ine ilişkin karar verildi. 
Tüketici Hakem Heyetince 2023 yılında karar verilen başvuruların toplam parasal değeri yaklaşık
13,8 milyon lira oldu.
 

BAŞVURULARIN % 91'i KARARA BAĞLANDI.
 
 

Bolu İl Tüketici Hakem Heyeti tarafından 2023 yılında toplam başvuruların % 91’i  karara bağlandı.  Karara bağlanan Tüketici başvurularının 1.114’ü tüketici lehine, 1.246’sı tüketici aleyhine sonuçlandı. 110 başvuru için de Görevsizlik kararı verildi.

 

EN ÇOK AYAKKABI ŞİKAYET EDİLDİ 
 

2023 yılında yapılan başvuruların ürün, hizmet ve sektör bazında dağılımında, en çok ayakkabıya yönelik şikayette bulunulduğu görüldü. Toplam başvuruların yaklaşık  % 10’u  (227 adet) Ayakkabıya ilişkin olarak gerçekleşti.
Bu şikayet konusunu % 9 ile Cep Telefonu (207 adet) ve % 7,5 ile Kıyafet (172 adet ) başvuruları izledi.
Diğer şikayet konuları ise % 6  ile Mobilya  (136 adet), % 5,2  ile İnternet Aboneliği (120 adet) oldu.

Sektörel bazda% 65 ile en çok Perakende Ticaret Sektörüne (1.490 adet) ilişkin başvuru yapıldı. Bunu % 12  ile  Finansal Hizmetler Sektörüne  (274 adet) ve % 9,6 ile Abonelik Hizmetleri Sektörüne  (221 adet)  yönelik yönelik başvurular izledi.

Şikayet türüne göre ise; % 49,5 ile en çok Ayıplı Mal şikayeti (1.141 adet), % 27 ile Ayıplı Hizmet şikayeti (620 adet) ve % 8 ile Abonelik Sözleşmesi şikayeti (184 adet) türüne yönelik başvuru oldu.

 

YAYGIN OLARAK ELEKTRONİK BAŞVURU KULLANILDI 
 

Tüketici Hakem Heyetine e-Devlet üzerinden başvuru yapma imkânı bulunurken, Tüketici Bilgi Sistemi aracılığıyla tüketiciler elektronik ortamda başvurularını kolay bir şekilde tüketici hakem heyetlerine ulaştırabiliyor. Bu kapsamda 2023 yılında yapılan başvuruların  yüzde 51’i ( 1.164 adet başvuru) e-Devlet üzerinden elektronik ortamda gerçekleştirilmiş, elektronik başvuru yönteminin tüketiciler tarafından daha fazla tercih edildiği gözlendi.

 

Tüketici Hakem Heyetlerine Başvurularda 2024 Yılı  Parasal Değer 104.000 TL. 'ye Yükseltildi. 
 

2024 yılı için değeri 104.000 (yüz dört bin) Türk Lirasının altında bulunan tüketici uyuşmazlıklarında, İl veya İlçe Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru yapılabilecektir.

104.000 (yüz dört bin) Türk Lirasının üstündeki tüketici uyuşmazlıklarında ise Tüketici Mahkemelerine başvuru yapılması gerekmektedir.

Tüketicilerimiz, başvurularını şahsen veya posta yoluyla Bolu İl Tüketici Hakem Heyeti Başkanlığına veya İlçe Kaymakamlıklarında görevli irtibat Personeline yapabilirler.

Ayrıca e-devlet kapısı üzerinden Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS) http://tuketicisikayeti.ticaret.gov.tr internet adresinden de başvuru yapılabilmektedir. Tüketicilerin mutlak suretle uyuşmazlık konusu mevzuyu ispatlayıcı belge vb. bilgilerini dilekçe ekinde sunmaları gerekmektedir.