İKİNCİ EL MOTORLU KARA TAŞITI YÖNETMELİĞİ BİLGİLENDİRME TOPLANTISI

Bolu Ticaret İl Müdürlüğümüz ile Bolu Ticaret ve Sanayi Odası işbirliğiyle İkinci El Motorlu Kara Taşıtları Ticareti Hakkında Yönetmelik ve güncel uygulamalar konulu bilgilendirme toplantısı gerçekleştirildi.

23 Ağustos 2020

        Ticaret ve Sanayi Odası Konferans Salonunda Pandemi  tedbirlerine uyumlu olarak gerçekleştirilen, Ticaret İl Müdürü Ersin TERZİ, Zabıta Müdürü Fikret ER, Şoförler Esnaf Odası Başkanı Orhan FIRAT ile Ticaret  Odası ve  Esnaf Odalarına kayıtlı Esnaf ve İşletme temsilcilerinin  katılım sağladığı toplantıda Ticaret İl Müdürü Ersin TERZİ tarafından Yönetmelik hükümleri ile uygulama usul ve esasları hakkında bilgiler verildi. Katılımcıların yönelttiği sorular cevaplandırıldı.

         Toplantıda yaptığı sunumda  Ticaret İl Müdürü Ersin TERZİ;

        “15.08.2020 tarihinde Resmi Gazetede yayımlanan Yönetmelikle, ikinci el taşıt ticaretinin adil rekabet koşulları altında, kolay, hızlı ve güvenli bir ortamda yapılmasını sağlamak ve  sektörün sağlıklı bir işleyişe kavuşturulması amaçlanmıştır.

          Mevcut iş yerlerinin Yetki Belgesi almaları için son gün 31 Ağustos 2020  
    
          Hâlihazırda faaliyette olan işletmelerin yetki belgesi almaları için öngörülen ve daha önce iki defa uzatılan geçiş süreci bu defa uzatılmamıştır. İkinci el motorlu kara taşıtı ticareti yapan ve yetki belgesini bugüne kadar almayan işletmelerin 31 Ağustos 2020 tarihine kadar yetki belgesi almaları gerekmektedir.

         İkinci  El Kara Taşıtı Ticareti, işletmesi adına Yetki Belgesi alan    Tacirler ile   Esnaf ve Sanatkârlar tarafından yapılır.
        Ticaret Bakanlığımızca aksi tespit edilmedikçe, bir takvim yılı içinde doğrudan veya vekaleten üçten fazla taşıt satışı Ticari Faaliyet kabul edilecektir.  Yetki Belgesiz  ticari faaliyetler takip edilerek İdari yaptırım uygulanacaktır. Satışı yapılan taşıt sayısı hesaplanırken  Türkiye Noterler Birliğinden alınan veriler esas olacaktır. 

        İş Yeri Açma ve Çalışma Ruhsatı, Yetki Belgesi verilmesinde aranan şartlar arasına eklendi.

        Artık ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretine ilişkin iş yeri açma ve çalışma ruhsatına sahip olmayan işletmelere yetki belgesi verilmeyecektir. Ayrıca Belediyelere getirilen yükümlülükler ile ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretine ilişkin ruhsat düzenlenen işletmeler de Bakanlığımızca takip edilecek ve yetki belgesi almadan faaliyette bulunan işletmeler belirlenebilecektir.

        Yetki Belgesi Verilmesinde Bürokrasi Azaltıldı.

       Yapılan düzenlemeyle yetki belgesi verilmesi ve yenilenmesinde bürokrasi azaltılmıştır. Bugüne kadar hem Belediyeler hem de Ticaret İl Müdürlükleri tarafından ayrı ayrı iş yeri kontrolü yapılmakta iken bundan böyle bu kontrol yalnızca Belediyeler tarafından ruhsat düzenlenmeden önce yapılacaktır.
         Daha önce düzenlenen ve geçerlilik süresinin 5 yıl olduğu belirtilen yetki belgeleri, yenileme başvurusu yapılmasına gerek olmadan, yönetmelik hükümleri çerçevesinde iptal edilinceye kadar geçerli olacaktır.
         Yönetmelik hükümlerine aykırı hareket eden işletmelere Ticaret Bakanlığınca hem idari para cezası uygulanacak hem de yapılan uyarıya rağmen aykırılığı ortadan kaldırmayan veya tekrarlayan işletmelerin yetki belgeleri İPTAL edilecektir.

         Taşıt Teslim Belgesi, Taşıt Tanıtım Kartı, Ekspertiz ve Garanti  Zorunluluğu getirildi.     

         
Satışa sunulmak üzere işletmeye teslim edilen ikinci el taşıtlar için birer  nüshası taraflarda kalacak şekilde en az iki nüsha halinde Taşıt Teslim Belgesi düzenlenecek ve işletme tarafından en az 5 yıl  süreyle  saklanacaktır.
         Satışa sunulan ikinci el taşıtın üzerinde, kolaylıkla görülebilir ve okunabilir şekilde taşıta ilişkin tanıtıcı bilgilerin güncel olarak yer aldığı bir Tanıtım Kartı bulundurulmalıdır.
         8 yaş veya 160.000 Km. altındaki  ikinci el motorlu kara taşıtları için Ekspertiz Raporu alınması zorunludur. Ekspertiz raporunun satıştan önceki üç gün içinde alınması gerekmektedir.  Ekspertiz raporunun bu süre içinde alınmaması durumunda, rapor alınmamış gibi işlem görecektir.
          8 yaş veya 160.000 Km. altındaki ikinci el Otomobil ve Arazi Taşıtı işletmenin Garantisi altındadır. Yetki Belgesi sahibi ticari işletmeler bu taşıtlara 3 ay veya 5.000 Km.  garanti vereceklerdir.

         İlanlarda Tüketicileri Yanıltıcı Bilgi ve Belgelere Yer Verilemeyecek.   

        İkinci el motorlu kara taşıtı ticaretine yönelik ilan veren işletmeler, tüm ilanlarında yetki belgesi numarasına yer vermek ve yetki belgesindeki işletme adı veya unvanını kullanmak zorundadır.
        İlanlarda Tüketicileri yanıltıcı bilgi ve belgelere yer verilemeyecektir. Bu yükümlülüklere uymayan işletmelere Ticaret Bakanlığınca idari para cezası uygulanacak ve işletmenin yetki belgesi iptal edilebilecektir.
       Diğer taraftan, işletmelerin taşıt satış ilanlarının yayımlandığı internet ilan siteleri; yetki belgesine sahip olmayan işletmeleri üye yapamayacak, ilanlara ilişkin talep ve şikayetleri etkin şekilde sonuçlandıracak ve ilanlara ilişkin bilgileri Bakanlığa iletecektir.
       Vatandaşlarımızın, ticari faaliyet kapsamında olmayan ikinci el taşıt ilanlarına ise herhangi bir kısıtlama getirilmiyor, bu ilanlar eskiden olduğu gibi verilmeye devam edecektir. İlan siteleri için getirilen bu kurallar 1 Ocak 2021 tarihinde yürürlüğe girecektir.
       Yapılan düzenlemeler sayesinde, yetkisiz verilen ve aldatıcı niteliği bulunan ilanların sebep olduğu haksız rekabet ve tüketici mağduriyetleri önlenirken, yetki belgesiz ticari faaliyetler de Bakanlıkça takip edilerek cezalandırılabilecektir.
 
        Güvenli Ödeme Sistemiyle Dolandırılacak Riski Bertaraf  Edilecek.

        İkinci El Taşıt alım satımında ödemenin NAKiT yapılması halinde, Bakanlıkça yetkilendirilen  kuruluş tarafından  taşıt mülkiyeti ile satış bedelinin eş zamanlı el değiştirmesini sağlayacak şekilde oluşturulan elektronik  “Güvenli Ödeme” sistemi üzerinden ödenir.
       Güvenli Ödeme Sistemi sayesinde, taşıt alım satımında yaşanan dolandırıcılık ve sahtecilik faaliyetleri ile çalınma riskleri bertaraf edilecek, para transferlerinin hızlı ve kolay biçimde yapılması ve kayıt altına alınması sağlanacak.  Ayrıca, tüm taraflar açısından modern, güvenli ve teknolojik bir altyapı ile zaman, işgücü ve maliyet avantajı yaratılacak; aynı zamanda, işlemlerin kayıt altına alınması ve kamu otoritelerine güvenilir verilerin sağlanması suretiyle kayıt dışılığın azaltılmasına da katkı sağlanacaktır.”  dedi.